Komplex pályaorientációs programmal segíti az iskolások pályaválasztását a Balassa-kórház

Az intézmény munkatársai nemcsak az egészségügyi szakmák sokféleségét mutatják be az általános- és középiskolás fiataloknak, hanem segítséget adnak képességeik, motivációik felismeréséhez, a pályaválasztásoz szükséges önismeretük fejlesztéséhez is.

A Tolna Vármegyei Balassa János Kórház rendszeresen fogad általános- és középiskolás csoportokat pályaorientációs programokra. Június 13-án a PTE Illyés Gyula Gyakorlóiskola hatodikos és hetedikes tanulói látogattak el az intézmény Skill-laborjába, ahol testközelből szerezhettek izgalmas tapasztalatokat az egészségügyi szakmák sokszínűségéről.

A gyerekek először általános tájékoztató előadáson ismerkedhettek az egészségügyi munkával. Megtudhatták, hogy a szakdolgozók 17 féle szakmacsoportban tevékenykednek, különböző képzettségi szinteken, a szakképesítéstől az egyetemi diplomáig. Elmondták nekik, hogyan gondolkodjanak a pályaválasztásról, miért fontos a személyes tapasztalatszerzés és milyen szempontok alapján érdemes dönteniük valamilyen szakma tanulása mellett.

Bara-Kádár Katalin, az EFI pszichológusa önismereti foglalkozást tart a diákoknak.
Bara-Kádár Katalin, az EFI pszichológusa önismereti foglalkozást tart a diákoknak.

Ezután a Skill-labor szimulációs oktatótermeiben, kiscsoportos foglalkozásokon próbálhattak ki számos orvosi eszközt. Az egyik oktatóteremben megtanulhatták az újraélesztés fogásait, a legfontosabb teendőket egy eszméletlen emberrel, valamint azt is, hogyan kell segítséget hívni. Megismerhették a legtöbb  üzletközpontban, étteremben, illetve közösségi helyszínen már elérhető, félautomata defibrillátor használatát is.

Az újraélesztést szinte minden diák szívesen kipróbálta, Kovács Orsolya, kórház oktatási csoportjának egészségügyi tereptanára segítségével
Az újraélesztést szinte minden diák szívesen kipróbálta, Kovács Orsolya, kórház oktatási csoportjának egészségügyi tereptanára segítségével

 

A helyes kéztartás nagyon fontos
A helyes kéztartás nagyon fontos

Egy másik helyszínen eközben a pulzoximéterrel ismerkedhettek a diákok, ami a vér oxigénszintjének folyamatos megfigyelését teszi lehetővé. Ez az egyszerű eszköz nagyon sok mindent elárul egy beteg állapotáról és manapság már nemcsak a kórházi, hanem az otthoni betegápolásban is egyre nagyobb szerepet kap.

Nagy-Halmai Tímea okleveles ápoló segítségével a pulzokximéterrel ismerkedtek a tanulók.
Nagy-Halmai Tímea okleveles ápoló segítségével a pulzokximéterrel ismerkedtek a tanulók.

A fiatalok kipróbálhatták az orvosi hivatás egyik szimbólumának számító fonendoszkópot is, amivel mindenki meghallgathatta saját szívverését.

A hetedikesek a fonendoszkóppal ismerkednek.
A hetedikesek a fonendoszkóppal ismerkednek.

A „hand in scan” kézszkenner segítségével láthatták, hogy elég alaposan megmosták-e a kezüket, hiszen a helyes kézmosásra nemcsak az egészségügyi szakmában, de a hétköznapi életben is nagy szüksége van mindenkinek.

A helyes kézmosás technikájára Breitenbach Angéla tanította meg az iskolásokat.
A helyes kézmosás technikájára Breitenbach Angéla tanította meg az iskolásokat.

A csecsemőgondozó foglalkozáson az is kiderült, hogy a kisbabák ápolása nemcsak a lányokat érdekli. A fiúk legalább olyan lelkesen gyakorolták a még súlyra is élethű demonstrációs babákon, hogyan kell biztonságosan kézbe venni, öltöztetni, megetetni egy újszülöttet.

 

A csecsemőgondozás még a fiúkat is elvarázsolta.
A csecsemőgondozás még a fiúkat is elvarázsolta.

Egy csoportban interaktív beszélgetés folyt az egészségmegőrzés szempontjából helyes és helytelen, káros és hasznos dolgokról. A „részegszemüveg” használatával az iskolások virtuálisan szerezhettek tapasztalatot arról, hogyan csalják meg a függőséget okozó szerek érzékszerveinket és milyen rossz hatással vannak az emberi teljesítőképességre. A játékos feladatok az együttműködés fontosságára is rávilágítottak.

Interaktív beszélgetés az egészségről Portheiserné Szabó Ildikóval, az EFI munkatársával.
Interaktív beszélgetés az egészségről Portheiserné Szabó Ildikóval, az EFI munkatársával.

 

 

Balassáné Lerch Mónika, a PTE IGY Gyakorló Általános Iskola igazgatóhelyettese, a hatodikosok osztályfőnöke pedagógusként is nagyon érdekesnek találta a programot:

„Betegként általában kevés lehetősége van az embereknek arra, hogy a szakmai munka oldaláról láthassanak bele a kórházi munkába és azt is jó volt látni, hogy a digitális  eszközökhöz szokott diákjainknak mekkora kalandot és újdonságot jelentettek az élőben kipróbálható, kézzel fogható feladatok ” – mondta az igazgatóhelyettes.

A kórház munkatársai bíznak benne, hogy a rendezvényen részt vett gyakorlós diákok között lesz olyan, aki a későbbiekben az egészségügyi pályát választja hivatásának. A szervezők remélik, hogy minden résztvevőnek sikerült hasznos segítséget adniuk a pályaválasztáshoz.